Проблеми на поетиката и херменевтиката в творчеството на Ф.М. Достоевски
Преподаватели: Доц. д-р Николай Нейчев
Вид на дисциплината: Избираема
Форма на обучение: Задочна
Година: IV
Семестър:VIII
Хорариум: Лекции – 15; Семинарни занятия – 0
Кредити: 2
Методи на оценяване: изпит
Предварителни изисквания: Студентите би следвало вече да са придобили общи и специални знания и умения по Литературна теория, Стара руска литература, Руска литература на XIX век.
Анотация: Учебният курс има за цел по-детайлно да запознае студентите с житейския път и непреходните стойности в творчеството на един от най-забележителните автори на световната литература – Ф. М. Достоевски, чието творчество е оказало и продължава да оказва огромно въздействие както върху европейското изкуство, така и върху цялостния развой на световния културен процес през ХХ-ти и ХХІ век.
Курсът обхваща следните четири проблемни кръга:
- 1. Творчеството на Достоевски в контекста на руската и европейската цивилизация и художествена традиция на ХІХ-ти век (исторически, социално-психологически, идейно-философски, религиозно-етически и естетически предпоставки).
- 2. Проблеми на религиозната и философската херменевтика в творчеството на “ранния” и “късния” Достоевски (интерпретационни стратегии).
- 3. Поетика на големите романи на Достоевски: “Престъпление и наказание”, “Идиот”, “Бесове”, “Юноша” и “Братя Карамазови” като съставни елементи от поетиката на “съборния” метароман Петокнижие.
- 4. Явлението “Достоевски” и феномените на изкуството в края на ХХ-ти и началото на ХХІ век.
Програма на курса:
ТЕМА №1: ТВОРЧЕСТВОТО НА Ф. М. ДОСТОЕВСКИ В КОНТЕКСТА НА ГЛОБАЛНИТЕ ИСТОРИЧЕСКИ, СОЦИАЛНИ И ДУХОВНИ ПРОБЛЕМИ НА ЕПОХАТА. ( 2 часа)
Характеристика на универсалната антиномия Изток – Запад като символ на два различни типа цивилизация и мислене. Духовни първопричини на разделянето и социокултурни феномени след кризата на Голямата схизма. Руската цивилизация преди и след Петър Първи. Причини за възникването на феноменалната руска литература на ХІХ в. От преодоляването на западните жанрови, естетически и културни модели до творческо самосъзнание и създаване на самостоятелен и съвършено уникален художествен образ на света. Причини за централното място, заемано от Достоевски в “златния век” на руската словесност. Творчеството на руския писател като теодицея и антроподицея, като най-пълно въплъщение на месианизма и есхатологизма на руската идея и като най-адекватно отражение на “източната” душа. Делото на Достоевски като духовна опозиция срещу идеологическия хуманистичен комплекс на западния човек и като опит за православна катехизация на Запада. Достоевски в контекста на своите литературни предшественици и съвременници: Пушкин, Лермонтов, Гогол, Тургенев, Толстой и създадените от тях идейно-естетически, социални и религиозни модели.
ТЕМА № 2: Ф. М. ДОСТОЕВСКИ – ЖИЗНЕН И ТВОРЧЕСКИ ПЪТ. ИДЕЙНА ЕВОЛЮЦИЯ НА ПИСАТЕЛЯ. (2 час)
Детство и юношество. Семейна среда (психоклимат, духовна атмосфера и литературни интереси). Периодът на обучение в Санкт-Петербургското Главното инженерно училище (септ. 1837 – авг. 1843). Начало на професионалната му писателска дейност. Периодът от публикуването на “Бедни хора”(1845) до заточението в Сибир (1850). Дружбата на Достоевски с Белински и участието му в кръжока на Петрашевски. Каторгата и “свещената болест” в творческата мисия и духовното подвижничество на Достоевски. Проблемът за идейната еволюция на писателя. Периодът след Сибир и епохата на великите романи (1865-1880).
ТЕМА № 3: ПОЕТИКА НА “РАННИЯ” ДОСТОЕВСКИ. ( 2 часа)
Типология, идейна проблематика и художествени модели в ранните романи на Достоевски. Специфичната концепция на писателя за образа на “малкия човек” в романите “Бедни хора” и “Двойник”, съотнесена с Пушкиновата и Гоголевата традиция. Самсон Вирин и Акакий Акакиевич във възприятията на Макар Девушкин. Реабилитация на личността и вътрешния свят на човека. Социален или религиозен смисъл на понятията “бедни хора” и “малък човек”.
ТЕМА № 4: ПРОБЛЕМЪТ ЗА ВЯРАТА И БЕЗВЕРИЕТО В МИРОСЪЗЕРЦАНИЕТО НА ДОСТОЕВСКИ В ПЕРИОДА СЛЕД КАТОРГАТА. (2 часа)
Ф. М. Достоевски и Православието. Екзистенциално-мирогледни аспекти на въпроса за отношението на писателя към ортодоксалното частно и литургийно богослужение. Антропологията на Достоевски от гледна точка на категориите “съновидение”, “възстановяване” и “благообразие”. Мирогледът на писателя като продукт и творческо претворение на православната духовна аскетика. Три гледни точки към текстоизграждането у Достоевски: “полифонизъм”, “монологизъм” и “иконографски” принцип.
ТЕМА № 5: РОМАНЪТ НА “КЪСНИЯ” ДОСТОЕВСКИ – ПРОБЛЕМИ НА ПОЕТИКАТА (ТИПОЛОГИЧНИ АСПЕКТИ). ( 3 часа)
Откриването на тайнствената вътрешна форма на големите романи на Достоевски чрез разкриването на въплътения в тях храмов образ. Предистория на проблема. В търсене на храмовия образ. Проблемът за “телесния” и “духовен” храм като проблем на “външната” и “вътрешната” аскетика. Идейни, структурни и функционални изоморфизми между текста на Достоевски и култовата архитектоника: идеята за “центъра”; каноничната ориентация “изток-запад”; иконостасно-олтарната “есхатологична граница”.
ТЕМА № 6: ПОЕТИКА НА ПЕТОКНИЖИЕТО. ( 3 часа)
Философията и предисторията на “метаромана” като жанр, типология, проблематика и архитектоника. Тайнствената поетика на Петокнижието като художествено проявление на съборния принцип “единство в множеството”. Как се решават трите най-важни въпроса: за метагероя, за единното заглавие и за петделната композиция.
ТЕМА № 7: ХЕРМЕНЕВТИКА НА ПЕТОКНИЖИЕТО. ЕКЗЕГЕТИЧНИ БЕЛЕЖКИ ВЪРХУ ДОМИНАНТНАТА СИСТЕМА НА РОМАНИТЕ В ПЕТОКНИЖИЕТО. РОМАНЪТ НА Ф. М. ДОСТОЕВСКИ “ЮНОША”. ( 2 часа)
“Юноша” като самостоятелна метаболитна структура и като духовна интродукция към свръхтворбата. Романът като отражение на началния етап от земното битие на житийния герой. “Юноша” и символиката на храмовия нартекс. Как романът на Достоевски пресъздава тайнството Кръщение? Инициационни комплекси.
ТЕМА № 8: “ПРЕСТЪПЛЕНИЕ И НАКАЗАНИЕ” В КОНТЕКСТА НА ПЕТОКНИЖИЕТО. ( 3 часа)
Агиографска, храмова и литургична доминанта в романа: втори етап от битието на агиографския герой, наосова символика, тайнство Покаяние. Социална, идейно-философска и нравствено-религиозна проблематика на творбата.
ТЕМА № 9: ПОЕТИКА И ХЕРМЕНЕВТИКА НА РОМАНА “ИДИОТ”. ( 3 часа)
Доминантна система в романа: краен топос при обожението на човека, подобен на агиографския есхатос в житието; символика, аналогична с храмовия купол и художествено въплъщение на тайнството Евхаристия. “Идиот” като идейно-смислов и семиотичен контрапункт на романа “Бесове”.
ТЕМА № 10: ДОМИНАНТНА СИСТЕМА В РОМАНА “БЕСОВЕ”. (3 часа)
“Бесове” като персоналистичен роман, тотално противопоставен на романа “Идиот”: безблагодатно състояние на личността, криптоална храмова доминанта, пресъздаване на тайнството Елеосвещение. Символика и демонология.
ТЕМА № 11: “БРАТЯ КАРАМАЗОВИ” КАТО САМОСТОЯТЕЛНА ЦЯЛОСТ И КАТО “ЧАСТ” ОТ ПЕТОКНИЖИЕТО. ( 3 часа )
Уникалност на доминантната система на творбата: агиографски есхатологичен етап, олтарна храмовост, тайнство Свещенство. Патернализмът и отцеубийството. Проблемът за епифанията като художествен похват.
ТЕМА № 12: СВЕТОВНО ЗНАЧЕНИЕ И МИСИЯ НА ДОСТОЕВСКИ В ДУХОВНАТА КУЛТУРА НА ЧОВЕЧЕСТВОТО. ( 2 час)
Новаторската поетика на Достоевски и нейната роля в развитието на световния литературен процес през ХХ век. Идеите на Достоевски като етап в развитието на метафизичното мислене.
Литература:
Аверинцев С. С., Поэтика ранневизантийской литературы. М., 1977.
Баршт К. А., Федор Достоевский. Тексты и рисунки. М., 1989.
Бахтин М., Проблеми на поетиката на Достоевски. С., 1976.
Белов С. В., Роман Ф. М. Достоевского “Преступление и наказание”. Комментарий. М., 1985.
Бердяев Н., Мирогледът на Достоевски. С., 1992.
Бем А. Л., Личные имена у Достоевского. В: O Dostoyevskem. Sbornik stati a materialu. Praha, 1972.
Бицили П. М., Класическото изкуство. Стилови изследвания. С., 1985.
Альтман М. С., Достоевский. По вехам имен. Саратов, 1975.
Бурсов Б. И., Личность Достоевского, роман-исследование. Л., 1979.
Успенски Б., Съчинения. Семиотика на изкуството. Т. 1, С., 1992.
Ветловская В. Е., Поэтика романа “Братья Карамазовы”. Л., 1977.
Гачев Г., Космос Достоевского. В: Проблемы поэтики истории литературы. Саранск, 1973.
Гросман Л., Поетиката на Достоевски. С., 1996.
Гросман Л., Ф. М. Достоевски. С., 1965.
Днепров В., Идеи, страсти, поступки (из художественного опыта Достоевского). Л., 1978.
Достоевски Ф. М., Събрани съчинения в дванадесет тома. С., 1981 – 1994.
Достоевский Ф. М., Полное собрание сочинений в тридцати томах. Л., 1972-1990.
Достоевска А. Г., Спомени. С., 1982.
Захаров В. Н., Система жанров Достоевского. Л., 1985.
Иванова М., Форма и композиция в средновековната архитектура. Проблеми на историческата теория. С., 1988.
Камю А., Чужденецът. Митът за Сизиф. Чумата. Падането. С., 1982.
Карякин Ю., Достоевский и канун ХХІ век. М., 1989.
Ковоч А., Жанровая структура романов Ф. М. Достоевского. Роман прозрение. В: Проблемы поэтики русского реализма ХІХ века. Л., 1984.
Св. Иоанн Дамаскин, Точное изложение Православной веры. М., 1992.
Кашина Н. В., Эстетика Достоевского. М., 1989.
Кирпотин В. Я., Мир Достоевского. М., 1983.
Котельников В. А., Оптина пустынь и русская литература. В: Русская литература, 1989, №1, №3, №4.
Котельников В. А., Язык Церкви и язык литературы. В: Русская литература, № 1, 1995.
Лепахин В., Христианские мотивы в романе Достоевского “Идиот”. В: Dissertationes Slavicae. T. 16, Szeged.
Лихачев Д. С., “Готические окна” Достоевского. В: Избраные работы в трех томах. Т. 3, Л., 1987.
Лоссий Н. О., Достоевский и его христианское миропонимание. В: Лоссий Н. О. Бог и мировое зло. М., 1994.
Лосский В. Н., Очерк мистического богословия Восточной Церкви. Догматическое богословие. М., 1991.
Лотман Ю. М. Структура художественного текста. М., 1970.
Мочульский К., Достоевский. Жизнь и творчество. В: Мочульский К. Гоголь. Соловьев. Достоевский. М., 1995.
Нейчев Н. Ф. М. Достоевски – Тайнствената поетика. Пловдив: Макрос, 2001. – 319с./
Нейчев Н. Таинственная поэтика Ф. М. Достоевского. Екатиринбург: Издательство Уральского университета, 2010.
Нейчев Н. Литература и Месианизъм. Руското литературно месианство през ХІХ век. Пловдив: УИ „Паисий Хилендарски”, 2009. – 622 с.
Пановский Э., Готическая архитектура и схоластика. В: Богословие и культура Средновековья. Киев, 1992.
Соловьев С. М., Изобразительные средства в творчестве Ф. М. Достоевского. М., 1979.
Стоянов Цв., Геният и неговият наставник. В: Стоянов Цв. Съчинения в два тома. С., 1988.
Сб. О великом инквизиторе. Достоевский и последующие. М., 1992.
Топоров В. Н., О структуре романа Достоевского в связи с архаичными схемами мифологического мышления. В: Structure of Texts and Semiotics of Culture. The Hague – Paris.
Улф В., Руската гледна точка. В: Улф В. Смъртта на еднодневката.
Флоренски П., Иконостас. Обратната перспектива. С., 1994.
Флоровский Г., В. Пути русского богословия. М., 1991.
Фридлендер Г. М., Достоевский и мировая литература. Л., 1983.
Ф. М. Достоевский в воспоминаниях современников. В двух томах. М., 1990.